Skauti dostávajú za zásluhy odznaky, dospelí si zase obkladajú mená titulmi. Predajné organizácie používajú na porovnanie výkonnosti nástenky. Zamestnanec mesiaca je ocenenie pre toho, kto má najväčší úspech. Body dávame aj majiteľom vernostných kariet. Sú to vlastne také malé firemné hry. Avšak tie najúspešnejšie hry majú veľmi zaujímavý dej a návykový herný cyklus.
Či už je to hra o ochrane Zeme pred mimozemšťanmi alebo vybudovanie železničného impéria, dej poskytuje hráčom kontext a zmysel. Podobne tiež pracovisko, kde tím pozná príbeh a zmysel toho, čo robia, je oveľa produktívnejšie a kreatívnejšie než spoločnosť bez vízie.Tento herný cyklus je vlastne súbor činností v rámci hry, v ktorej hráč vykonáva určitú činnosť opakovane. Ak ste niekedy hrali farming online hry, čoskoro si uvedomíte, že robíte rovnaké aktivity stále dookola. Napríklad sadíte obilie, aby ste niečo získali (mince, skúsenosti, atď.) V závislosti od toho, ako dobre ste obstáli (v sadení a zbere plodín), dostanete viac či menej odmien. Potom použijete tieto odmeny na kúpu vecí, ktoré vám pomôžu vykonávať primárnu činnosť (výsadbu) ľahšie, rýchlejšie a lepšie. V hre je zvyčajne niekoľko spúšťačov, ktoré vám dávajú možnosť, resp. pohnútku hrať znova (nástenka lídrov, notifikácie, atď.). Dobrý herný cyklus dokonale vyvažuje odmeny a spúšťače, ktoré potom motivujú hráčov vrátiť sa a pokúsiť sa získať viac odmien.A teraz premýšľajte o svojom každodennom živote. Aký je váš herný cyklus? Aké aktivity robíte každý pracovný deň?Aká je vaša odmena na konci dňa?Existujú nejaké spúšťacie mechanizmy, ktoré vás vtiahnu späť do „hry“?Dostávate vôbec odmeny alebo cítite uznanie za svoju tvrdú prácu?Gamifikácia nie je o zavedení nezmyselných odznakov, násteniek lídrov, úspechov alebo bodov do pracovného života. Ide skôr o pochopenie a uznanie vašich každodenných činností. Poskytuje určitý rámec pre systém, ktorý odmeňuje a stimuluje správanie vedúce k úspešnému dokončeniu osobných alebo firemných cieľov.3 tipy, ako sa začať hraťČo odporúčam, je v prvom rade definovať si svoj účel. Prečo to robíte? Prečo chcete gamifikovať? Aký príbeh chcete povedať? Môže to byť dosiahnutie predajných cieľov, zvýšenie percenta podielu na trhu, alebo chcete jednoducho zhodiť iba pár kíl. Majte na pamäti, že to musí byť niečo, čo sa dá dosiahnuť a niečo, čo chcete robiť. Skúste si premyslieť:Kto alebo čo je ten drak v mojom príbehu, ktorého musím zabiť alebo premôcť počas svojej epickej cesty k víťazstvu a úspechu?Akonáhle budete vedieť, prečo robíte to, čo robíte, zapíšte si všetky činnosti, ktoré v súčasnej dobe opakovane vykonávate pre dosiahnutie tohto cieľa. Ak nedostanete odmenu na konci každého úspešného cyklu (uskutočnení predaja, 20 minútového cvičenia…), chýba vám zásadná časť vášho herného cyklu. Vo väčšine prípadov zistíte, že vám chýbajú zmysluplné odmeny alebo návykové spúšťače, ktoré udržujú tento cyklus aktívny. A majte na pamäti, že ľudia oceňujú status a silu viac ako veci (peniaze, zľavy, atď).V poslednom kroku budete musieť vytvoriť nové spúšťacie mechanizmy, ktoré vám pomôžu naštartovať nový cyklus (napr. zdvihnite ten telefón a urobte predajný hovor). Ak ste úspešní, odmeňte sa zmysluplným spôsobom. Ak nie ste úspešní (napr. nepodarí sa vám produkt predať), skúste sa pozrieť na svoj prístup a nejakým spôsobom ho zmeniť. Možno vyskúšať nové veci, ktoré ste nikdy predtým neskúsili. Ak je to nutné, vytvorte ďalšie spúšťače alebo prehodnoťte odmeny, ktoré vás dokážu nakopnúť.Čím dlhšie vám potrvá urobiť všetko správne, tým viac si odmenu vychutnáte. Postupom času to skúste robiť s celým svojím tímom alebo spoločnosťou. V každom prípade, uvedenie kultúry hry a experimentovania do vašej spoločnosti bude zo začiatku veľmi ťažké, ale ak vaše odmeny a spúšťače budú viesť k výsledkom, váš tím bude oceňovať a užívať si uznanie, ktoré dostanú za tvrdú prácu. Musíte len hodiť kockou a hrať .Skúšaj a hraj! Veď život je predsa hra.Autorom článku je Marcel Klimo, ktorý vystúpi na Konferencii HR Development Academy: Rozvoj ľudských zdrojov 2016 už budúci štvrtok 17.03.2016!